maandag 5 november 2012

Ding 27

Diverse foto's bekeken maar voor de meeste zijn alle rechten gereserveerd. Ik heb een enkele gezien waarvan beperkt gebruik mag worden gemaakt.
Het gaat zo makkelijk om zonder meer tekst en foto's van het internet te gebruiken voor eigen doeleinden, maar met bronvermelding is volgens mij wel nodig.
Je moet sowieso erg uitkijken wat je van het internet publiceert. Ik ben dingen tegengekomen die niet kloppen. Zo had ik de naam van iemand waarvan ik wist dat er het een en ander op internet te vinden zou zijn gegoogled. Tot mijn verbazing zag ik hierbij ook een foto met tekst van een heel andere persoon en als je niet beter weet denk je dat het een en dezelfde betreft. Dit maakt het dus niet geloofwaardiger.

1 opmerking:

  1. Hoi Alie,

    Op de site van Flickr kun je met geavanceerd zoeken aangeven dat je alleen foto's zoekt die een Creative Commons licentie hebben. Het aanbod is zo groot (en mooi) niet dan wanneer je deze beperking weg laat.
    Je kunt deze foto's gebruiken met vermelding van de maker. Andere foto's kun je ook gebruiken, maar je moet dan vooraf toestemming vragen. Op de site van Flickr kun je een berichtje achter laten voor de fotograaf. Hierop komt ook de reactie te staan.
    En inderdaad bij alles wat je schrijft of publiceert moet je je bronnen vermelden.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen